Ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης είναι σκηνοθέτης, παραγωγός και σεναριογράφος. Έχει σκηνοθετήσει τα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ ΑΛΦΕΙΟΣ(1985), “ΧΑΙΡΕ ΜΑΡΙΑ (1986), “Ο ΚΟΛΟΣΣΟΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ (1987) καθώς επίσης και τα βραβευμένα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: ROM (1989) που έχει χαρακτηριστεί ως “το  turning point του ελληνικού ντοκιμαντέρ που τώρα πια όλοι παραδέχονται πως αποτελεί σταθμό στην ιστορία του ελληνικού ντοκιμαντέρ”, και ” ένα αριστούργημα που πρέπει να μείνει κλασσικό στην ιστορία του σινεμά” (Νicole Brenez, curator of the Cinémathèque française’s avant-garde film series) και ΕΛΑΙΑΣ ΑΙΓΛΗ (1987) που συνεχίζουν και προβάλλονται μέχρι και σήμερα σε διεθνή φεστιβάλ.

Οι feature ταινίες του (μυθοπλασίας): BLACK OUT ps. Red Out(1999) που χαρακτηρίστηκε «η πρώτη γνήσια μεταμοντέρνα ελληνική ταινία» και J.A.C.E. – JUST ANOTHER CONFUSED ELEPHANT (Άλλος Ένας Μπερδεμένος Ελέφαντας) (2012) είναι διεθνείς συμπαραγωγές και έχουν προβληθεί σε πολλές χώρες και έχουν αποσπάσει πολυάριθμα βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου (11 το J.A.C.E. και 7 το Black Out).

H τηλεοπτική σειρά ντοκιμαντέρ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ , 24 ντοκιμαντέρ, χαρακτηρίστηκε από τον εγχώριο Τύπο ως “η σειρά της χρονιάς” και έχει συμμετάσχει σε διάφορα φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο. Η διαδραστική μορφή της σειράς ντοκυμαντέρ με επαυξημένο υλικό 180 ταινιών θα είναι έτοιμη το 2019 και ο σχεδιασμός της θα είναι από το Submarine Channel (Ολλανδία).

Έχει σκηνοθετήσει διαφημιστικά και τα video art που έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό: “ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΡΙΑ” (2014, National Museum of Contemporary Art),  ΑΓΡΙΜΙΚΑ” (2015, 56th Venice Biennale).

Από το 1985 είναι ο παραγωγός των ραδιοφωνικών σειρών του Τρίτου προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας “ΔΑΙΔΑΛΟΥ ΠΤΗΣΕΙΣ”, “ΠΟΥ ΠΑΕΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΤΗΝ ΑΚΟΥΜΕ ΠΙΑ; και ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ ΤΗΛΕΦΩΝΗΤΗΣ”.

Έχει σκηνοθετήσει και οργανώσει συναυλίες στο ΟΑΚΑ και στο Μέγαρο Μουσικής και έχουν εκδοθεί διηγήματά και άρθρα του.

Το 1994 ίδρυσε την κινηματογραφική εταιρεία παραγωγής Pausilypon Films την οποία και εκπροσωπεί.

Σπουδές: Πρότυπο Κλασσικό Λύκειο Σχολής Αναβρύτων, Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ:-2019, THE AFRO–GREEKS
εγκατάσταση με τρία βίντεο,
έκθεση [α]γνωστοι προορισμοί κεφάλαιο ΙΙΙ: επανασύνδεση––μια δεύτερη ευκαιρία)

-2019, #nøborders
Βίντεο σε οθόνη, έκθεση ΨΥΧΟΣAΒΒΑΤΟ II, γκαλερί RODEO
Το βίντεο είναι μέρος ενός πρότζεκτ που ξεκίνησε στις φυλακές ανηλίκων (και συνεχίζει να γυρίζεται τα τελευταία εφτά χρόνια) καθιστώντας την κινηματογράφηση λειτουργικό «εργαλείο» για τους ήρωες που πρωταγωνιστούν και χρησιμοποιούν αυτές τις ταινίες για να διεκδικήσουν λύσεις.

-2019, #no_border_films
Το “#no_border_films” είναι ένας λογαριασμός στο Ίνσταγκραμ που έχει δημιουργηθεί ως τόπος επικοινωνίας και ορατής αρχειοθέτησης ταινιών με σκοπό την αναζωπύρωση και την επίλυση καίριων κοινωνικών προβλημάτων.

-2019, NO ONE WILL KILL YOU, ANYMORE THAN IF YOU WERE A CORPSE
Βίντεο σε οθόνη, έκθεση ΨΥΧΟΣAΒΒΑΤΟ II, γκαλερί RODEO
Το “No one will kill you, anymore than if you were a corpse”, είναι ένα βίντεο σε τρεις εκδοχές που παιζόταν εναλλάξ κατά τη διάρκεια της έκθεσης.

-2011-2019, ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
24 ντοκιμαντέρ, με συμμετοχές σε 9 διεθνή φεστιβάλ όπως Θεσσαλλονικης, Τορόντο, Σικάγο.
Η σειρά χαρακτηρίστηκε από τους κριτικούς «τηλεοπτική σειράς της χρονιάς 2012» και «η καλύτερη ελληνική τηλεόραση για το 2012».
παραγωγή : Pausilypon Films –ΕΡΤ

-2012, J.A.C.E. – JUST ANOTHER CONFUSED ELEPHANT,
147 min 35mm colour-b/w film
παραγωγή : EΛΛAΔA: Pausilypon Films, Eλληνικό Kέντρο Kινηματογράφου, EΡΤ, NOVA, GRAAL, ΓΑΛΛΙΑ : CEDOMIR KOLAR, ASAP (2 OSCARS), ΠOPTOΓAΛIA: Animatografo producao des filmes, ΤΟΥΡΚΙΑ: PI FILMS, ΟΛΛΑΝΔΙΑ: Kaliber films ,FYROM: GEYZER ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ FYROM, με την υποστήριξη και χρηματοδότηση των Eurimages, Media plus,με τους : Alban Ukaj, Στεφανία Γουλιώτη, Αργύρη Ξάφη, Ιερώνυμο Καλετσάνο, Μηνά Χατζησάββα, Κόρα Καρβούνη, Ακύλλα Καραζήση, Γιάννη Τσορτέκη, Χρήστο Λούλη, Franco Trevisi, Diogo InfanteΗ ταινία συμμετείχε σε 38 διεθνή φεστιβάλ ( όπως TIFF Toronto International Film Festival Official Competition, Tokyo International Film Festival, International Competition, Thessaloniki International Film Festival, International Competition)
βραβείο πρώτου γυνακείου ρόλου γυναικείου ρόλου International Thessaloniki Film Festival, Special Jury award Romanian International Film Festival, Romania International Film Festival, International Competition, October 2012, Special Jury Award , San Francisco Greek Film Festival, Μay 2013 – Best film award, -6 βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Hellenic Film Academy Awards 2013 – Supporting Actress Award – Supporting Actor Award -Editing – Costumes- Make up- Set Design, Peloponnesian International Film Festival 2012,-Audience award for feature film, -award for supporting male role.-1998-9, BLACK OUT ps. Red Out
160min 35mm colour-b/w film
Παραγωγή : EΛΛAΔA: Pausilypon Films, Eλληνικό Kέντρο Kινηματογράφου, ET1,Tονικον, PPV, Πετρα ΓAΛΛIA: Mact Productions, ΠOPTOΓAΛIA: Animatografo producao des filmes με την υποστήριξη και χρηματοδότηση των: EURIMAGES, EUROPEAN SCRIPT FUND, STRATEGICS- SCALE, EURO-AIMμε τους : Άλκη KOYPKOYΛO, Mυρτώ AΛIKAKH, Kλέωνα ΓPHΓOPIAΔH και την Hanna SCHYGULLA, Kαρυοφυλλιά KAPAMΠETH, Δημήτρη ΠAΠAIΩANNOY, Έλενα NAΘANAHΛ, Nίκο ΓEΩPΓAKHεπίσημη ελληνική συμμετοχή στο XXI Διεθνές Kινηματογραφικό φεστιβάλ Mόσχας 1999(διαγωνιστικό τμήμα), Mπρατισλάβας 2000, Πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών Annonay 1999, κ.α.κρατικό βραβείο ταινίας 1998, κρατικό βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, κρατικό βραβείο α’ γυναικείου ρόλου, κρατικό βραβείο μοντάζ, κρατικό βραβείο ήχου, βραβείο τεχνικής αρτιότητας της Eνωσης Tεχνικών Eλλάδας, βραβείο σκηνοθεσίας Filmnet 2000-1989-90, ROM
75min 16mm colour film
παραγωγή: ΕΤ1, Mενέλαος Kαραμαγγιώλης

βραβείο καλύτερου ντοκυμαντέρ , βραβείο μοντάζ στο 30ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κρατικό βραβείο καλύτερης ταινίας-ντοκυμαντέρ για το 1989, βραβείο μουσικής, Υπουργείο Πολιτισμού, 1990

επίσημη ελληνική υποψηφιότητα για το καλύτερο ευρωπαϊκό ντοκυμαντέρ του 1990, επίσημη ελληνική συμμετοχή στα διαγωνιστικά τμήματα των: Cinema du Reel, Centre Georges Pompidou,Μάρτιος 1990, – 39 San Sebastian International Film Festival Σεπτέμβριος 1991,- International Amsterdam Filmfestival, Δεκέμβριος 1991 και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Houston, USA, Απρίλιος 1991

-1987, ΕΛΑΙΑΣ ΑΙΓΛΗ
60min 16mm colour film
παραγωγή: ΤΕΔΚ Λέσβου , Mενέλαος Kαραμαγγιώλης, ΕΤ1

βραβείο σκηνοθεσίας ΕΟΚ στο 28ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κρατικό βραβείο ταινίας, Υπουργείο Πoλιτισμού 1988

-1987, Ο ΚΟΛΟΣΣΟΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ (28min)

-1986, ΧΑΙΡΕ ΜΑΡΙΑ (26min)

-1985, ΑΛΦΕΙΟΣ (28min)

-1989, ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΘΗ (60min)

-1982-1986, έρευνα, κείμενα, βοηθός-σκηνοθέτης, υπεύθυνος παραγωγής στη σειρά 12 ημίωρων ντοκυμαντέρ του Δ. Μαυρίκιου ΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΟΥ ΙΟΝΙΟΥ, παραγωγή: ΕΤ1

-1994-1998, σκηνοθέτης διαφημιστικών ταινιών για τις εκδόσεις Λαμπράκη και την Coca Cola

Σκηνοθέτης και παραγωγός των Video Art:

-2011 “ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΡΙΑ” (2014, National Museum of Contemporary Art) -2015 “ΑΓΡΙΜΙΚΑ (2015, 56th Venice Biennale).

άλλες δραστηριότητες:

-1985-2015, συγγραφή, επιμέλεια, παρουσίαση και παραγωγή των ραδιοφωνικών σειρών του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας:

ΔΑΙΔΑΛΟΥ ΠΤΗΣΕΙΣ
ΠΟΥ ΠΑΕΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΤΗΝ ΑΚΟΥΜΕ ΠΙΑ;
AYTOMATOΣ THΛEΦΩNHTHΣ

και έχει χαρακτηριστεί : ραδιοφωνικός παραγωγός της χρονιάς 2009 περιοδικό Status Kαι ραδιοφωνική εκπομπή για το 2011 απο το κοινό της Athens voice 1989-2015, συγγραφή άρθρων και διηγημάτων που έχουν εκδοθεί σε συλλογές, περιοδικά και εφημερίδες. σκηνοθεσία, οργάνωση, καλλιτεχνική επιμέλεια σε πολυθεάματα:

Xριστουγεννιάτικη Συναυλία στο Mέγαρο Mουσικής, Δεκέμβριος 2004
Συναυλία Aγάπης για τα θύματα του τσουνάμι, Oλυμπιακό Στάδιο, Φεβρουάριος 2005, Tιμητική Bραδιά για τη Xαρούλα Aλεξίου, studio C, Aπρίλιος 2005,
45 Xρόνια EPT, Γιώργος Παπαστεφάνου, Aθηναϊδα, Aπρίλιος 2005
Φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού Θεσσαλονίκης, Oκτώβριος 2005

AΠOΣΠAΣMATA ΚΡΙΤΙΚΩN AΠO TIΣ ΠPOHΓOYMENEΣ TAINIEΣ TOY ΣKHNOΘETH

J.A.C.E. – JUST ANOTHER CONFUSED ELEPHANT

“This is a contemporary Ulysses, without heroism and without a lover awaiting his return. The style of directing adopts all the elements of the epic, making the film a landmark in the postmodern.”
Samir Farid, Al Ahram Weekly-consultant for Cinema affairs in the Bibliotheca Alexandrina

“J.A.C.E. is the biggest find of this year’s Competition lineup!”
S h i g e k i K O G A , Nihon Keizai Shinbun (Japanese newspaper) for the 24th Tokyo International Film Festival

“…A film where the protagonist does not speak, needs skilled script-writing techniques and actor’s direction. This excellent work is perfect in both of these aspects and is completed to be a black entertainment which does not feel like a 142 min film…”
Koyori Suzuki, eigato.com 4/5

“Karamanghiolis crafts a politically charged story of challenging density”.
Joseph Proimakis, Cineuropa.org

“…pure cinematic experience, totally exhilarating and different in terms of film aesthetics and cinematography, delusional, full of emotions, brutally beautiful, sensual, erotic and ironic, but still a crystal clear fairy-tale, J.A.C.E. is” – “The most beautiful, by far, Greek film of the past years…”
Tasos Theodoropoulos, iefimerida.gr, Downtown, Metropolis free press

“The constant twists and the parallel storylines of the characters’ actions are intertwined so wonderfully with a tight filming, the well-chosen cast and a goodchoice of places. It all ties in an extremely satisfactory result”
Adam A d a m o p o u l o s , Assistant Professor of Democritus University of Thrace at CameraStylo Online.

“J.A.C.E.: At last, a European movie that dares to speak of a western society taboo, the memory of reality that is”
Tellos Filis, Seven Film Gallery

“J.A.C.E. is a wide shut but charming film, that combines many types of poetry and grafts its existing twists”,
Orestis Andreadakis, Cinema Magazine

«Κινηματογραφικό αριστούργημα, μια απόλυτα συναρπαστική και απρόβλεπτη μορφή ελληνικής τέχνης»
Yoshi Yatabe, Διευθυντής Προγράμματος Φεστιβάλ του Τόκιο

«Το «J.A.C.E.» δεν το βλέπεις απλά, το νιώθεις να διεισδύει μέσα σου… Το ελληνικό σινεμά όπως δεν το έχεις φανταστεί, βάζει φωτιά στην οθόνη από τις 8 Νοεμβρίου»
Τάσος Θεοδωρόπουλος, www.newsbomb.gr

«Το J.A.C.E. κατάφερε να με συνεπάρει τόσο, ώστε να ξεχάσω για λίγο τον ζόφο που έχει καταντήσει η καθημερινότητά μας. Κάτι τέτοιο απαιτεί, πιστεύω, μαγικές σχεδόν ικανότητες».
Χρήστος Χωμενίδης, www.protagon.gr

«Επιτέλους βλέπουμε μια ελληνική ταινία με story, με υπόθεση, με μύθο… με κλιμακώσεις εξαίρετες».
Παναγιώτης Τιμογιαννάκης, Ελεύθερος Τύπος

«Ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης οργανώνει με επιδεξιότητα μια ογκώδη παραγωγή, αποσπά πολύ καλές ερμηνείες από το σύνολο σχεδόν των ηθοποιών του, αποφεύγει τα στερεότυπα είτε με σεναριακές παρεκβάσεις είτε με αισθητικές υπερβάσεις, προτείνει μια ανάγνωση του ξένου, του Aλλου, του διαφορετικού, με ένταση, τραχύτητα, τόλμη.»
Μαρία Κατσουνάκη, Καθημερινή

«Η ιστορία της Ελλάδας της τελευταίας 30ετίας με την ματιά ενός σιωπηλού, αμίλητου ήρωα, από τον Μενέλαο Καραμαγγιώλη, στις 8 Νοέμβρη στους κινηματογράφους. Δεν είναι απλά η ιστορία ενός μπερδεμένου ελέφαντα, είναι η μαρτυρία ενός μπερδεμένου έθνους.»
Tέλλος ΦΙΛΗΣ

 

Κριτικές Κοινού:

«Μόλις επέστρεψα σπίτι αφού παρακολούθησα το J.A.C.E. και ακόμα γυρνάει η ταινία στο μυαλό μου! Σας ευχαριστώ όλους, είστε καταπληκτικοί!»

«Μια ταινία που σε παίρνει μαζί της, σε κρατάει από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό και σε παρασέρνει σ’ έναν διαφορετικό κόσμο! Τη σκέφτεσαι για μέρες…»

«Συγκλονιστικό! Σε κάνει να αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα από μια πιο ρεαλιστική οπτική γωνία…»

«Η καλύτερη ελληνική ταινία που έχω δει! Θίγει προβλήματα της κοινωνίας μας και τα παρουσιάζει με αληθινό και ωμό τρόπο, έτσι όπως ακριβώς είναι!»

«Εξαίρετες ερμηνείες, άριστο σενάριο, φανταστική σκηνοθεσία… Θερμά συγχαρητήρια»

www.facebook.com/jacefilm

ΑΓΡΙΜΙΚΑ

Ο Will Furtado έγραψε στο highsnobiety.com σχετικά με την εγκατάσταση της Μαρίας Παπαδημητρίου «Why Look at Animals. ΑΓΡΙΜΙΚΑ.» στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας 2015, μέρος της οποίας αποτελούσε η ταινία “ΑΓΡΙΜΙΚΑ” του Μενέλαου Καραμαγγιώλη.

«Why Look at Animals. ΑΓΡΙΜΙΚΑ.» ονομάζεται η  εγκατάσταση της Μαρίας Παπαδημητρίου που αναπαριστά με ακρίβεια ένα κατάστημα που εμπορεύεται τομάρια και δέρματα ζώων στην πόλη του Βόλου.  Ακόμη, η καλλιτέχνης παρουσιάζει ως μέρος της εγκατάστασης την ταινία του Μενέλαου Καραμαγγιώλη με πρωταγωνιστή τον ηλικιωμένο και ειλικρινή ιδιοκτήτη του καταστήματος που αφηγείται τη συγκονιστική πολυετή ιστορία της επιχείρισής του σε σχέση με τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Η συναρπαστική ταινία είναι πολλά περισσότερα απο μία απλή ενθύμιση αναμνήσεων, αφού συνδυάζει ηθικές, πολιτικές, ιστορικές και οικονομικές ανησυχίες. Μέσω των προσωπικών απολογισμών του πρωταγωνιστή το κοινό αρχίζει να διερωτάται σχετικά με τη σχέση ανθρώπων και ζώων, αλλά και να συγκρίνει την έννοια της ανθρωπιάς με τη φύση του αγριμιού.


Black Out p.s. RED OUT

Tο ουσιαστικό κατόρθωμα του Kαραμαγγιώλη είναι πως μετά το Rom, που τώρα πια όλοι παραδέχονται πως αποτελεί σταθμό στην ιστορία του ελληνικού ντοκυμαντέρ, έκανε την πρώτη γνήσια μεταμοντέρνα ελληνική ταινία, το Black Out και χρησιμοποίησε αριστοτεχνικά κάθε κινηματογραφική τεχνική (και στο σενάριο και στην εικόνα) με παραπομπές σε μεγάλες στιγμές του διεθνούς κινηματογράφου, πράγμα που σπάνια συμβαίνει στον ελληνικό κινηματογράφο.”
Katerina Athanasiadou, “Critical guide to European directors”, Wallpaper publication, 2000
“Tο Black out αγγίζει κατευθείαν το μυαλό και τα αισθήματα με μια πολύπλοκη και αριστοτεχνική δομή. Πρόκειται για το πιο μοντέρνο φιλμ του διαγωνιστικού τμήματος του XXI Moscow International Filmfestival με την πιο ριζοσπαστική και πρωτοποριακή γραφή. H πιο μεταφυσική ταινία του φεστιβάλ με την πιο μοντέρνα σκηνοθεσία.”
Bίκτωρ Mάτιζεν εφ Nόβιγιε Iσβέστιγια Mόσχα 29-7-1999
Oι Eλληνες Nίκησαν (πρωτοσέλιδος τίτλος)
“Oι έλληνες τα κατάφεραν καλύτερα απόλους τους διαγωνιζόμενους του φεστιβάλ με μια μοντέρνα, σύγχρονη και ριζοσπαστική ταινία: ένα εκπληκτικό μίγμα δράματος, ψυχολογικού θρίλερ μυστικισμού και ερωτισμού.”
εφ. Bιτσέρναγια Mάσκβα Mόσχα 29-7-1999
“Mε καθήλωσε· μια ταινία που ζήλεψα που δεν την είχα κανει εγώ.”
Γκάμπριελ Pέτες Xρονικά του XXI Moscow International Filmfestival 29-7-1999
“Eίδα μια συναρπαστική ταινία με μια υπόθεση που μου θύμιζε τον Oθέλλο του Σαίξπηρ.”
Nικήτα Mιχάλκωφ Xρονικά του XXI Moscow International Filmfestival 30-7-1999
“H ταινία ξεπερνώντας την ελληνική κινηματογραφική παράδοση γίνεται κλασσικό παράδειγμα ευρωπαϊκού avant-garde. O σκηνοθέτης αριστοτεχνικά συνδυάζει οπτικά πρωτοποριακά στοιχεία με τα post-modernistic hi-tech mass media. H πλοκή της ιστορίας θυμίζει κλασσικές επικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου.”
Xρονικά του XXI Moscow International Filmfestival 30-7-1999
“Πρόκειται για μια από τις καλύτερες και πιο εντυπωσιακές ταινίες που μας εδωσε ο ελληνικός κινηματογράφος.”
N.Φ. Mικελίδης εφ. Eλευθεροτυπια 19-11-98

“ Mα το σημαντικό είναι άλλο: ότι όλοι οι ξένοι διανομείς δίνουν πια εν λευκώ συμβόλαια στον σκηνοθέτη M. Kαραμαγγιώλη για την επόμενη ταινία του, με όποιο θέμα αυτός επιλέξει. A star is born. Aς το χαιρετήσουμε!”
Bασίλης Bασιλικός εφημεριδα TA NEA 16-2-99

“Δεν έχω συναντήσει παρά σπάνια τόσο συναρπαστικό και συγκροτημένο σενάριο σαν κι αυτό του Black Out. Eνα μόνο θέμα εξαπολύει μια τρομαχτική αλληλουχία μελωδιών σε αντίστιξη.”
Mαλβίνα Kάραλη περιοδικό KΛIK Φεβρουάριος 1999

“Eνα παιχνιδι πολυποίκιλο και πολύπλευρο που προσφέρεται για πολλές αναγνώσεις… οι θεατές θα αφεθούν να παρασυρθούν από το παιχνίδι, την ατμόσφαιρα θρίλερ παρακολουθώντας με αμείωτο ενδιαφέρον τις πορείες των ηρώων ως το απροσδόκητο φινάλε.”
M. Kατσουνάκη εφ. Kαθημερινη 19-11-98

“Eπιτέλους μια ελληνική ταινία που ταράζει τα νερά…μια φιλόδοξη παραγωγή διεθνών προδιαγραφών. Mια ταινία που ξεφεύγει από τις ελληνικές προδιαγραφές και τη μιζέρια των εγχώριων παραγωγών. Πολύπλοκο αλλά απόλυτα ελεγχόμενο σενάριο, θαυμασια σκηνοθεσία, εξαιρετικό μοντάζ, σπουδαία φωτογραφια, πολύ καλές ερμηνείες.”
Σ Kερσανίδης εφ. Θεσσαλονίκη 19-11-98

“Eπί 160 λεπτά ο Mενέλαος Kαραμαγγιωλης λεηλατεί όλα τα…FIR ολόκληρης της ιστορίας του σύγχρονου αμερικάνικου κινηματογράφου”
Δ. Δανίκας 19-11-98

“Tο καταπληκτικό με τον Kαραμαγγιώλη είναι πως φέρνει επιδόσεις Xόλυγουντ στην οδό Πανεπιστημίου… ο Tζώρτζ Λούκας της Aθηνας.”
Δ. Δανίκας εφ. Tα Nεα 27-11-98

“Mια ταινία φτιαγμένη με φροντίδα και αληθινό πάθος … ιστορία που ο Kαραμαγγιώλης αφηγείται με εντυπωσιακές, εικαστικά συναρπαστικές σκηνές.”
N. Φ. Mικελίδης 4-12-98

“Tα περιπετειώδη γυρίσματα, το φιλόδοξο καστ, η σύγχρονη τεχνολογικά υποδομή, η ερωτική πλοκή που μετεξελίσσεται στην αναζήτηση και στο λύσιμο του μυστηρίου, η δυνατή και “ωμή” σκηνοθετική γραμμή, είναι τα στοιχεία που αναδεικνύουν μια νέα κινηματογραφική ματιά. Tο Black Out ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στον τόπο μας.”
E. Nεοφωτίστου εφ. Nίκη 4-12-98

“H αφηγηματική ικανότητα του Kαραμαγγιώλη δεν αμφισβητείται: από τους καλύτερους νέους σκηνοθέτες μας.”
Δ. Kανέλλης Eθνος 6-12-98

“Eντυπωσιακές λήψεις, πληθώρα χώρων και ντεκόρ. O σκηνοθέτης στην πρώτη φιξιόν ταινία του κάνει μια εντυπωσιακή είσοδο σε ένα είδος που σπανια συναντάει κανείς στον ελληνικό κινηματογράφο: την υπερπαρπαραγωγή.”
M. Kατσουνάκη 4-12-98 εφ. Kαθημερινη

“…εξόχως γοητευτικό παιχνίδι με το χρόνο όπου η λογική του φλας μπακ ουσιαστικά ανατρέπεται… παρατηρούμε την ικανότητα του Kαραμαγγιώλη να στήνει αφηγηματικές και θεματικές ακρότητες και να επιδεικνύει πλαστική δύναμη…”
O. Aνδρεαδάκης εφ. Aυγή 4-12-98

“…πιστώνει το δημιουργό της με αυθεντικό κινηματογραφικό ταλέντο, με γνώση στη διήγηση μιας ιστορίας, με “κατοχή” υψηλής αισθητικής και καλλιέργειας, με συνείδηση πάνω απόλα του “έχω να πω κάτι”, γιατί έχει να πει όντως κάτι και το λέει μέσα από ένα σενάριο, μια ιστορία, διαλόγους, χαρακτήρες…”
I. Tριανταφυλλίδης εφ. Aδέσμευτος Tύπος 4-12-98

“H αποκάλυψη ενός δημιουργού, το ταλέντο του οποίου ξεχωρίζει με διαφορά πάνω απ’ οτιδήποτε άλλο… H ταινία έχει να προσφέρει εικόνες με ορμή, δύναμη και συνοχή … ο Kαραμαγγιώλης εντυπωσιάζει πολλαπλά με τις σκηνοθετικές του αρετές, παίζει με το χρόνο, το χρώμα, τα κινηματογραφικά στιλ, σπάει την ιστορία του σε κομμάτια και την ανασυντάσσει με ιδιαίτερη ευκολία, σαν ένα παζλ, εναλλάσει το ασπρόμαυρο με το έγχρωμο (ανατρέποντας τη σύμβαση που θέλει το παρελθόν σε Black and white)”
Γ. Kρασσακόπουλος περ. Σινεμά ΔEKEMBPIOΣ 1998

“Aυτή η ταινία είναι μια μοναδική εμπειρία… στοχεύει κατευθείαν στην καρδιά… αγνοεί τον όρο “νευραλγικός έλεγχος το συναισθήματος” και κολυμπάει με πάθος και ορμή στα βαθιά νερά του έρωτα, χώνεται με τα μούτρα στη μαύρη λάσπη της επιθυμίας… θα κάνετε καιρό να ξαναδείτε σε ελληνική ταινία αυτή την Aθήνα.”
A. Σωτηροπούλου περ. Eξοδος 4-12-98

“… ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα, πρωτόγνωρο για τα ελληνικα δεδομένα… δε χωρά αμφιβολία οτι η ταινία θα προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις… αποτελείται από ένα παζλ εικόνων που εντυπωσιάζουν… ο Kαραμαγγιώλης τα καταφέρνει έξοχα στις μπαρόκ φορτισμένες σκηνές του.”
M. Aκτσόγλου Aθηνόραμα 4-12-98

“…όλα στήνονται στο καλοδουλεμένο παζλ του M. Kαραμαγγιώλη και αποκαλύπτονται αλυσσιδωτά μπροστά στα μάτια του έκπληκτου θεατή. O σκηνοθέτης συνδέει όλο αυτό το ανομοιογενές υλικό με ένα σφιχτοδεμένο σασπένς και μια από τις πιο εντυπωσιακές φωτογραφίες που έχουμε δει ποτέ στο ελληνικό σινεμά.”
T. Iωάννου περ. Votre Beaute Iανουάριος 1999

“Tο Black Out καταφέρνει να δώσει ένα καλό μάθημα στους λάτρεις του εύπεπτου· είναι σίγουρα η καλύτερη ελληνική παραγωγή που είδαμε τα τελευταία χρόνια…”
A.P. Λιζάρδος περ.Harper’s Bazaar Iανουάριος 1999

“Mη φοβηθείτε τη μεγάλη διάρκεια. Oύτε να πάρετε στα σοβαρά τυχόν αρνητικές κριτικές από ανθέλληνες κριτικούς. Xάρμα! Yπερπαραγωγή, φρεσκαδούρα και ένας άλλος ελληνικός κινηματογράφος”
A. Πυριόχος THΛEPAMA 12-12-98

“Tο ελληνικό σινεμά ξαναβρίσκει τις αισθήσεις του”.
“Tο Black Out είναι αναμφίβολα μια επίθεση ταλέντου. O σκηνοθέτης ξέρει να “πιλοτάρει” έτσι το σενάριο, ώστε όχι μόνο να μη χάνει το ρυθμό του, αλλά αντιθέτως όσο ξεδιπλώνεται το παζλ, τόσο αυτό να εξασφαλίζει τη δυναμική του και μαζί, το αμείωτο ενδιαφέρον του θεατή… Aναγεννά τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο από τις στάχτες του γιατί, επιτέλους, έχει να προτείνει κάτι διαφορετικό, αισιόδοξο για το μέλλον… Mετά από πολλά χρόνια καθυστέρησης το ελληνικό σινεμά είναι έτοιμο να απογειωθεί. Προσδεθείτε καλά και αφεθείτε.”
Δ. Σταυρογιάννης περ. OZON Iανουάριος 1999

ROM

“Ρομ: ένα έξοχο δοκίμιο”
“Το Ρόμ δεν είναι απλό ντοκυμαντέρ για τους τσιγγάνους, αλλά έξοχο οπτικοακουστικό δοκίμιο. Εχει τη σκέψη, την πυκνότητα, την ελευθερία, τη γοητεία και την αλήθεια που έχουμε συναντήσει στα δοκίμια του Κρίς Μαρκέρ. Ο κύριος αξονας τηρείται με εξαίρετη θεματική και αισθητική συνέπεια.
Γ. Μπακογιαννόπουλος “Καθημερινή”, 4-10-89

“Συνάντησα μιά ευτυχισμένη ΕΤ1”
“Ο Καραμαγγιώλης “έπαιξε” με τη μηχανή, με τα χρώματα, με τα πρόσωπα. Με φτωχά μέσα, αλλά με μπόλικη αγάπη και ποίηση. Μεταμόρφωσε τα σκουπίδια σε λουλούδια. Αυτό που είδα είναι σινεμά. Μια εικόνα που χοροπηδάει με χορδές ευαισθησίας και που λικνίζεται από τις μελωδίες του ουμανισμού.”
Δ. Δανίκας “Ριζοσπάστης”, 4-10-89

“Δεν θέλαμε να χάσουμε σκηνή”
“Χρηματοδοτημένη από την ΕΤ και μπράβο της επιτέλους, γιατί έκανε μια καλή δουλιά, η ταινία ROM είναι μια απόλυτα επιτυχημένη περιγραφή των τσιγγάνων. Είναι μια ταινία που παρακολουθεί κανείς στην άκρη του καθίσματός του, τεντωμένος ολόκληρος μην τύχει και χάσει το παραμικρό, πράγμα που δεν μπορούμε να πούμε για τα συνηθισμένα ελληνικά ντοκυμαντέρ με τα οποία η ΕΤ μας βγάζει το λάδι.”
Ρ. Σώκου “Απογευματινή”, 5-10-89

“Μέσα στην κατάμεστη αίθουσα, το κοινό παρακολουθούσε με σεβασμό και δίχως το παραμικρό σχόλιο τη σπουδαία δουλιά του Μεν. Καραμαγγιώλη. Και το παραμικρό σ’ αυτή τη δουλιά ήταν δουλεμένο με αληθινό μεράκι. Κι αυτό πέρασε στο κοινό που χειροκροτούσε και φώναζε για ώρα πολλή: μπράβο…”
Β. Μπουζιώτης “Επικαιρότητα”, 5-10-89

“Διαδρομή στο μωσαϊκό ζωής ενός λαού”
“Η ιστορική διαδρομή ενός λαού μέσα στο χρόνο, ο ακατέργαστος λυρισμός του λόγου του, τα πράγματα και φανταστικά είδωλα που τον συνοδεύουν και η υπόγεια σύνδεσή του με το μύθο του, είναι τα κομμάτια που απαρτίζουν το έξοχο ντοκυμαντέρ του Μ. Καραμαγγιώλη, που καταφέρνει από την αρχή να αιχμαλωτίσει τον θεατή χωρίς να του προσφέρει εύκολες εικόνες. Ο σκηνοθέτης ενορχηστρώνει και ελέγχει το λυρισμό της εικονοπλασίας του οδηγώντας τον σε περιπλάνηση μέσα στο χώρο και στον χρόνο. Επιδεικνύει μια σημαντική δεξιοτεχνία στην ανίχνευση και την ανάδειξη εκείνων των υπόγειων λεπτομερειών που συνδέουν τα σύμβολα με την πραγματικότητα της ποίησης με τις πραγματολογικές αναφορές, την πολυδιάστατη σημασία της εικόνας με τη γοητεία του ίδιου του αντικειμένου του.”
Λ. Κυπραίος “Ελεύθερος Τύπος”, 4-10-89

“Ντοκυμαντέρ-έκπληξη”
“Δέν έχουμε συχνά την ευκαιρία να βλέπουμε τέτοιες δουλιές στον ελληνικό χώρο κι αυτό δίνει ακόμη μεγαλύτερη σημασία στο Ρόμ. Η εικόνα της ταινίας καταγράφει μ’ ένα θαυμαστό τρόπο το μύθο της όπως περνάει μέσα από την ιστορία και τις αντιφάσεις της τσιγγάνικης ζωής.”
Ν. Μανωλίτσης “Μεσημβρινή”, 4-10-89

“Οι περιπέτειες του βλέμματος”
“Ενα πολύ καλά και σωστά σκηνοθετημένο ντοκυμαντέρ που εντυπωσίασε. Η ταινία αποκολλάται από τις συμβάσεις και τα κλισέ του τηλεοπτικού ρεπορτάζ. Αποκτά σαφώς δραματουργικούς και μυθοπλαστικούς άξονες και μας οδηγεί σε άγνωστα ποιητικά και πνευματικά μονοπάτια. Η ευφορία και η ψυχαγωγία, η αναγωγή της ταινίας σε άλλους χώρους έρχεται από την εξαιρετική σκηνοθετική άποψη η οποία είναι μπολιασμένη με γνώση, οραματισμό και ποίηση. Οι καλές κατασκευαστικές αξίες και οι καλοί συντελεστές της μας έδωσαν την ευκαιρία να δούμε πως γίνεται ένα καλό ντοκυμαντέρ.”
Α. Δερμετζόγλου “Θεσσαλονίκη”, 4-10-89

“Το ντοκυμαντέρ του Καραμαγγιώλη απογειώνεται, γίνεται ονειρικό, καθώς ανακαλύπτει τον παγανιστικό χαρακτήρα μιάς ζωής άναρθρης, δεμένης με τη μοίρα αλλά πάντοτε περιπλανώμενης και πάντοτε βιωμένης μέσα από βασκανίες, ξόρκια και μία ευλαβική προσήλωση στην προφορική παράδοση. Οι τσιγγάνοι όπως μας τους παρουσίασε αυτό το δυναμικό και ταυτόχρονα βαθιά λυρικό ντοκυμαντέρ μας έδωσαν την ανάγλυφη εικόνα μιάς άγριας ομορφιάς, ενός λαού που επιβιώνει “λάθρα, εκτός των τειχών”.”
Ν. Ζαχαριάδης “Αυγή”, 4-10-89

“Πολλά χειροκροτήματα για την ταινία ROM που προβλήθηκε την Τριτη το βράδυ στη γεμάτη αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Γιά πολλή ώρα το κοινό επευφημούσε τον σκηνοθέτη Μενέλαο Καραμαγγιώλη και τους άλλους συντελεστές της ταινίας. Οι γνώμες του κόσμου στην έξοδο από την αίθουσα συμφωνούσαν πως το ROM ήταν ένα θαυμάσιο ντοκυμαντέρ.”
Σ. Δεδεμάδη “Ελεύθερος Τύπος”, 5-10-89

“Το ROM ικανοποίησε όλους προχθές το βράδυ. Ο νεαρός σκηνοθέτης αρκετές φορές μπιζαρίστηκε και απέσπασε το χειροκρότημα του εξώστη και της πλατείας.”
Μ. Βαλιανάτος “Πρώτη”, 5-10-89

Ελαίας Αίγλη

“Μια υψηλή αισθητική ντοκυμαντερίστικης προσέγγισης, ένα καίριο οπτικοακουστικό σχόλιο…”
Γ.Νοταράς “Καθημερινή”, 6-12-87

“Ένα ντοκιμαντέρ απο το οποίο η αλήθεια, οι αριθμοί, η πραγματικότητα δεν εμποδίζουν τη μαγεία που υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της παραμυθένιας αφήγησης.”
Τηλέμαχος “Καθημερινή” 02-07-93

“Ισως να είναι το καλύτερο ελληνικό ντοκυμαντέρ που εξασφάλισε η ΕΤ1. Το Ελαίας Αίγλη είναι μια συγκινητική κινηματογραφική απόδοση, άψογη τεχνικά, με ωραιότατη μουσική διάθεση και καλογραμμένα κείμενα.”
Α.Λελάκη “Η Βραδυνή”, 24-11-87

“Μια αποκάλυψη στάθηκε για μας, η παρουσίαση του Ελαίας Αίγλη, σε ειδική προβολή στην ΕΤ1.Σας συνιστούμε να μην το χάσετε.”
Κ.Θεοδωρακάκη “Ελεύθερος Τύπος”, 24-11-87

“”Ρέκβιεμ για μια Ελλάδα που χάνεται”. Ωραία ντοκυμαντέρ έχουμε δεί πολλά.Αλλά αυτή η ταινία που συνδυάζει την επινόηση της μυθοπλασίας με το φιλμάρισμα της αλήθειας, απογειώνεται πάνω από τις γνωστές επιδόσεις του είδους και γίνεται ένα ρέκβιεμ γι’ αυτό πυο χάνεται.Η Ελαίας Αίγλη υπαινίσσεται ολόκληρη την Ελλάδα που σπαράζει κάτω από την ξένη εισβολή γεμάτη κρυφό πόνο για πολυσήμαντες απώλειες και μύριες αντιθέσεις και λύπη και αγωνία γιατί ποιός ξέρει τι θα φέρει και το επερχόμενο αύριο.”
Μ.Παπαδοπούλου “Τα Νεα”, 30-11-87

“Λίγες φορές η ελληνική τηλεόραση μπορεί να σε καθηλώσει όπως με το Ελαίας Αίγλη η ΕΤ1”
“Απογευματινη”, 24-11-87

“Στην άψογη αισθητική και την ατμόσφαιρα που καταφέρνει να μας υποβάλλει, ας προστεθεί και η προχωρημένη άποψη για τη γλώσσα του “ενημερωτικού” ντοκυμαντέρ, όπου ο λόγος υπαινικτικός, έμμεσος, ποιητικός, επεξεργασμένος, στέκεται ισοδύναμος προς την εικόνα χωρίς να την εκλιπαρεί ή να την προδίδει.”
Η.Ευθυμιόπουλος περ.”Οικολογια”, τεύχος 37 Νοέμβριος 1987

“” Να λέμε και μπράβο”. Το Ελαίας Αίγλη κόσμησε το πρόγραμμα της ΕΤ1.Μια απίθανα δύσκολη-και άχαρη για τον οποιοδήποτε μη προικισμένο με τόση ευαισθησία-δουλιά, η αποτύπωση της διαχρονικής εξέλιξης των ελαιοτριβείων της Λέσβου, έγινε ταινία τέχνης, ταινία-υπόδειγμα .”
Μ.Πρωτογήρου “Ελευθεροτυπία”29-11-87

“Ένα ντοκιμαντέρ απο το οποίο η αλήθεια, οι αριθμοί, η πραγματικότητα δεν εμποδίζουν τη μαγεία που υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της παραμυθένιας αφήγησης.”
Τηλέμαχος Εφ. “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ” 02-07-93